«Морські коники», виставка виробництва моторних човнів Alfa Romeo
Спортивна історія Alfa Romeo на дорозі і на треку добре відома: п’ять світових титулів, перші два чемпіонати Формули-1 в історії, 11 Мілле Мілья, 10 Тарга Флоріо, сотні інших перемог в категоріях «Sport» і «Tourism». Менш відома інша сторінка в цій історії, написана на воді. Фактично, технології та інновації, розроблені Alfa Romeo, також використовувалися в моторних човнах – спорті, так само захоплюючому, як автомобільні гонки, і здатному захопити публіку. З 1920-х по 1980-і роки Alfa Romeo також була в числі безумовних лідерів в цій області. Авіаційні і автомобільні двигуни були адаптовані для використання на морі, як у виробництві, так і в гонках, запозичених не тільки від легендарної Alfetta під час і після її автомобільної кар’єри, але також від Giulietta, Giulia GTA, Montreal, 2600 та інших. Серед рекордів і світових, європейських та італійських титулів в різних класах Alfa Romeo виграла на воді майже стільки ж, скільки на гоночних треках і на дорогах.
У рік 110-річного ювілею бренду музей Alfa Romeo в Арезе віддає данину поваги цій менш відомій главі історії на виставці під назвою «Cavalli Marini» (морські коники). Виставка, яка буде відкрита з 17 жовтня 2020 року по 21 лютого 2021 року являє собою виняткову можливість відкрити для себе «інше життя» двигунів бренду, від змагань до громадського транспорту, від військової техніки до дизельних траулерів, що використовувалися після Другої світової війни для постачання корпоративних їдальнь.
Рекорди та інше
Бренд, історично пов’язаний зі світом гонок, Alfa Romeo має багатий список досягнень, які можна показати і у водно-моторному спорті. Цілих 9 з 10 судів, представлених на цій виставці (десяте – прогулянкове), можуть похвалитися 11 світовими рекордами, 6 чемпіонатами світу, 7 чемпіонатами Європи і 9 чемпіонатами Італії, а також 5 золотими медалями Coni. Виставка простежує історію всіх типів двигунів, які перемагали в водно-моторному спорті: від легендарної Alfetta до різних версій зі здвоєним валом, аж до Montreal і Tipo 33.
«Три життя» Альфетти
В області водно-моторного спорту двигуни, які адаптувалися для використання на морі, часто передавалися виключно у тимчасове користування і відстежувалися на гоночних полях безпосередньо гоночним відділом Alfa Romeo. Так було, наприклад, з двигунами Alfetta. Таким чином, виставка є приводом для повернення до історії: зустріч Арно II – обтічного однокорпусного судна, побудованого на верфях Піккьотті в Віареджо в 1946 році і спеціально відреставрованого через 70 років для цієї виставки, – і двигуна, який приводив його у дію в той час і який спочатку був задуманий для Alfetta 158. Двигун, який приніс Alfa Romeo першу в історії перемогу у Формулі-1 в 1950 році, до цього вже виграв три чемпіонати світу на воді, завоював титул чемпіона Італії, побив світовий рекорд швидкості і досяг багато іншого з пілотом Акілле Кастольді.
Саме Кастольді отримав виняткове право на використання двигуна 158 в змаганнях скутерів з 1938 року. А в 1943 році він був тим, хто врятував кілька двигунів Alfetta, сховавши їх на своїй фермі в Аббатеграссо, укривши від бомбардувань і військових поборів.
Гоночною машиною Arno II навіть керував Акілле Варці, який зміг піднятися на подіум Кубка Луіно в 1948 році. В кінці 1949 року, коли були введені революційні «три очки», Arno II пішов на відпочинок без двигуна, і ніколи більше не використовувався. Але двигун, звичайно, не пішов: у дорожній версії він виграв перші два титули в історії Формули-1, в 1950 році з Ніно Фаріна, а потім в 1951 році з Хуаном Мануелем Фанхіо.
Коли в наступному році Alfra Romeo пішла з Формули 1, двигун Alfetta чекала нова незвичайна пригода. Laura 1°, Moschettiere, Tamiri, Laura 3° – остання навіть наводилася в дію двома двигунами Alfetta, з’єднаними в лінію – написали незабутні сторінки в історії спорту з такими асами, як Маріо Верга, Еціо Сельва і сам Кастольді, які зібрали як велику кількість перемог в гонках, так і рекордів швидкості.
Парад чемпіонів світу
На виставці також представлені інші судна з вражаючим послужним списком: Loustic 2, бортовий гоночний катер класу LV -1300, побудований на верфі Celli в Венеції і оснащений двигуном 1300 куб. см від Giulietta AR530. У 1964 році він виграв три титули чемпіона світу в гонках на 5, 10 і 15 миль в своєму класі.
Потім йде Molinari-Alfa Romeo 2500, єдиний існуючий автомобіль в своєму роді, який виграв титул чемпіона світу в 1966 році. Він був створений для пілота скутера з команди Agusta Fortunato Libanori, а його кузов виконаний з авіаційного алюмінієвого сплаву, виробленого компанією Agusta Helicopters. Як данина поваги співпраці з цією компанією, на хвості красуються кольори авіалайнерів Alitalia.
А потім корпус «Dalla Pietà – Alfa Romeo», який виграв 3 європейських і два італійських титули в категорії European Runabouts / Inboard sport в період з 1968 по 1970 рік. Унікальний зразок, він був побудований для Луїджі Райнері, відомого фахівця з тюнінгу морських гоночних двигунів Alfa Romeo.
Також на виставці представлений «Molivio – Alfa Romeo GTA», яким керував Леопольдо Казанова, пілот і рекордсмен на скутерах з двигунами Alfa Romeo Autodelta: з 1968 по 1972 рік він виграв один чемпіонат Європи, 4 чемпіонати Італії і побив світовий рекорд швидкості чотири разу в 3 різних класах.
«Celli» 1970 року випуску – перший з 42500 гоночних автомобілів, оснащених морським двигуном Montreal-Autodelta. Ним керував Антоніо Петробеллі, відомий гонщик і переможець протягом більше 10 років на італійських, європейських і світових чемпіонатах в трекових гонках.
Завершує серію гоночних скутерів човен, побудований на верфі Lucini в Комо для Франка Кантандо, переможця світового рекорду R3 в 1974 році і чемпіона світу в наступному році. І, нарешті, «Popoli-Alfa Romeo» із зібрання музею Альфа Ромео. З цим корпусом і двигуном Type 33, який Autodelta довела до двох з половиною літрів, Леопольдо Казанова встановив світовий рекорд швидкості в класі KC 500 KG, який до цих пір залишається неперевершеним, із середньою швидкістю 225,145 км/год.
Від вибухових пантів до венеціанських човнів і прогулянкових катерів
Історія, написана Alfa Romeo на воді, не тільки складається з гонок і рекордів, але і включає в себе багато іншого. Свідченням використання двигунів бренду в сфері туризму є «Glauco», надзвичайно рідкісний традиційний прогулянковий однокорпусний катер Vidoli di Stresa 1932 року, оснащений настільки ж рідкісним двигуном 6C 1750. Це був типовий туристичний човен для багатих сімей того часу, він взятий з колекції Музею човнів Lariana в Комо.
Перемоги, випробування, а також історія прогулянкових катерів Венеції на базі Alfa Romeo або сумнозвісних «вибухових пантів», що використовувалися під час Другої світової війни, розповідаються на виставці за допомогою унікальних масштабних моделей, історичних зображень і багатої колекції предметів і документів.
Виставка, в якій беруть участь деякі з найбільш важливих міжнародних колекцій, а також Музей човнів Lariana – Міжнародний музей старовинних човнів на озері Комо, спонсорується Федерацією Motonautica-Coni, і її можна відвідати в дні роботи музею (субота і неділя з 10 до 18 годин). Вартість включена у вхідний квиток.
Турин, 19 жовтня 2020 р.
