«Історії Alfa Romeo» П’ятий епізод – «Газелі» і «Пантери» бродять по вулицях Італії: спортивні седани Alfa Romeo на службі у закону
Автомобілі деержавного поліцейського корпусу
У післявоєнній Італії автомобілі Alfa Romeo були легендою. Вони довели, що вони були швидше, ніж будь-яка інша машина, як на гоночній трасі, так і на дорозі. Вони були сильні і завжди перемагали – як добро над злом. У них були всі необхідні технічні та символічні характеристики, щоб стати машинами Державного поліцейського корпусу.
Зв’язок між Alfa Romeo і поліцією – цікавий маленький шматочок історії Італійської Республіки. З 1950-х років автомобілі Alfa Romeo були обрані в якості офіційних автомобілів аварійного виклику. Їх називали «Волант», і громадяни незабаром звикли бачити їх навколо, незабаром називаючи їх іншими прізвиськами: ті, що використовувалися державною поліцією, були відомі як «пантери», а машини карабінерів, або військової поліції, називали «газелями» – дві метафори, які підкреслювали їх силу і спритність.
Першою «пантерою» була Alfa Romeo 1900 побудована в 1952 році, її агресивний силует надихнув її назву. Перша «газель» увійшла в експлуатацію кілька років по тому. Найвідомішою поліцейською машиною була Giulia Super, але поліція використовувала багато інших моделей Alfa Romeo, практично всі найважливіші, від Matta до Alfasud, Alfa 75, Alfetta, 156 і Giulia, що використовуються сьогодні.
Alfa Romeo – це стиль життя
Історія відносин бренду з поліцією йде паралельно з історією розвитку Alfa Romeo протягом багатьох років. І ця тема знайомить нас з іншим головним героєм нашої історії: Орацио Сатта Пуліга, уродженцем Турина, з сардінським походженням, і пристрасним шанувальником Alfa Romeo. Саме йому ми зобов’язані знаменитою фразою: «Є багато автомобільних марок, серед яких Alfa Romeo стоїть осібно. Це свого роду хвороба, захоплення транспортним засобом. Це спосіб життя, особливий спосіб сприйняття автомобіля».
Призначений директором по дизайну в 1946 році, Сатта Пуліга зіткнувся з важким завданням: йому потрібно було не тільки відновити все, що було зруйновано війною, але він також повинен був перетворити ремісничу компанію в сучасну виробничу силу шляхом прокладеним Уго Гоббато.
Сатта Пуліга відразу взявся за роботу. Коли він прибув, Alfa Romeo виробляла кожну механічну деталь на своєму заводі в Портелло, відповідно до строгих критеріїв вишуканої майстерності. Він раціоналізував процес, віддавши на аутсорсинг виробництво другорядних деталей і скоротивши витрати. Тим часом він почав думати про створення нових Alfa Romeo «масового виробництва», які будуть вироблятися з використанням найефективніших технічних і організаційних методик.
1900, перша «пантера
Модель Сатта Пулігі 1900, яка датується 1950 роком, була першою Alfa Romeo з лівостороннім керуванням і першою, яка мала самонесучий кузов. Він відмовився від традиційних 6- і 8-циліндровим двигуном для нової 4-циліндрової версії з алюмінієвою головкою і двома розподільними валами з ланцюговим управлінням. Двигун працював від одного карбюратора, пропонуючи блискучі характеристики і низьку оподатковувану потужність. 1900 мав 80 л.с., він був маневреним і швидким, як і слід було очікувати від Alfa Romeo, але також дуже легким в управлінні. Іншими словами, він був розроблений для великого ринку. Його гаслом було: «Сімейний автомобіль, який перемагає в гонках».
1900 був також першим автомобілем Alfa Romeo, виробленим на конвеєрі. Справжня революція: загальний час виробництва, необхідний для виробництва одного автомобіля, було скорочено з 240 годин до всього лише 100. Цей новий підхід призвів до безпрецедентного успіху з точки зору продажів: тільки в 1900 році було продано більше, ніж загальне виробництво інших автомобілів Alfa Romeo до того часу.
Цей успіх був також обумовлений ретельним управлінням виробничого циклу. Було представлено декілька високопродуктивних варіантів (1900 TI, 1900 C Sprint і Super Sprint і 1900 Super), які виграли важливі міжнародні змагання в своїй категорії. А Alfa Romeo продовжувала співпрацювати зі своїми виробниками кузовів: була запущена серія концептуальних автомобілів BAT (Berlinetta Aerodinamica Tecnica) на базі механіки 1900, задуманої Бертоне і розробленої молодим Франко Скальйоне.
Той же самий двигун, який використовувався на 1900, був також прийнятий для AR51, більш відомої як «Matta»: повнопривідний автомобіль, запущений для заміни післявоєнних позашляховиків італійських збройних сил.
Любитель культури і боксу з Мілана
Хоча з 1900 компанія Alfa Romeo вийшла на шлях серійного виробництва, саме з Giulietta вона дійсно стала масовим виробником автомобілів. Людина, яка керувала цим перетворенням був Джузеппе Лурагі.
Він народився в Мілані, навчався в університеті Бокконі, де також займався «шляхетним мистецтвом» боксу. Коли він з’являється в нашій історії, у нього вже була репутація неймовірного менеджера з великим досвідом роботи в Pirelli за плечима. З 1951 по 1958 рік він був генеральним директором Finmeccanica, холдингової компанії, яка контролювала Alfa Romeo. Після короткого періоду, проведеного в Ланероссі, він повернувся в 1960 році в якості президента Alfa Romeo, посада, яку він займав до 1974 року. Захоплений письменник, журналіст і видавець, Лурагі також просував культурні ініціативи в компанії. У 1953 році він призначив Леонардо Сінісгаллі, «поета-інженера», для створення журналу, який би налагодив діалог між гуманістичною культурою, технічними знаннями і мистецтвом. Результат був озаглавлений «La Civilità delle Macchine» ( «Цивілізація машин»), його авторами були Унгаретті і Гадда.
Напередодні «буму»
Після прибуття в Alfa Romeo Лурагі зробив революцію в структурі виробництва, закликавши дизайнера Рудольфа Груска, а також Франческо Куароні реорганізувати виробничі процеси. Він зрозумів, що є величезна можливість: у Бренда була виняткова впізнаваність, його спортивні перемоги схвилювали мільйони людей і підживлювали їх мрії. Прийшов час перевести цей успіх в продажі. Економічний бум був не за горами, і машина стала найбажанішим придбанням: для Лурагі володіння Alfa Romeo мало стати відмінною рисою тих, хто дійсно чогось досяг у житті.
Від елітного продукту до об’єкта бажання: тепер компанія направила всі свої дизайнерські й виробничі ресурси в цьому новому напрямку. І Giulia стала продуктом цього поворотного моменту в історії Alfa Romeo, автомобіля, призначеного для збільшення продажів, але в той же час підтверджучі технічні традиції бренду і спортивне покликання.
Giulietta, перша «газель»
Нова модель повертає нас до зв’язку між Alfa Romeo і поліцією. Першою «газеллю» карабінерів був не хто інший, як Giulietta, призначена для патрульної служби. По суті, вона приступила до служби, вже оснащена радіосистемою для зв’язку зі штаб-квартирою. Мовою італійської армії «газель» – це водій патрульної машини: швидкий, спритний і витривалий. Ці характеристики були відразу перенесені на машину.
Коротше, вужче і легше 1900 Giulietta перевела Alfa Romeo в новий сегмент, для нової публіки. Вона пропонувала сучасний, обтічний екстер’єр і максимальний комфорт усередині, а також виключне зчеплення з дорогою, швидкий старт і швидкість. Її двигун (повністю з алюмінію) мав потужність 65 к.с., розвиваючи максимальну швидкість 165 км/год.
На автосалоні в Турині в 1954 році Giulietta дебютувала в версії купе. Giulietta Sprint, розроблений Бертоне, був низьким, компактним, маневреним автомобілем, що став «миттєвої класикою». Варто відзначити, що спортивна версія була змодельована на стандартній версії – нетрадиційний (і, як правило, Alfa Romeo) вибір, запропонований Giulia Quadrifoglio кілька років тому. Giulietta мала величезний успіх і стала настільки популярною, що отримала прізвисько «кохана Італії». І її рекорд продажів так само незвичайний складав понад 177 000 одиниць.
Giulia, революція
Тільки революційна машина могла вибити Giulietta з першого місця. Сатта Пуліга знав це занадто добре. І його команда (Джузеппе Буссо, Іво Колуччі, Лівіо Ніколіс, Джузеппе Скарнаті і випробувач Консалво Санезі) приступила до роботи, створивши автомобіль, який виразно випередив свій час.
Giulia була однією з перших машин в світі з несучою конструкцією різної форми. Передня і задня частини були спроектовані так, щоб амортизувати, а пасажирський салон був дуже жорстким, щоб захистити його пасажирів: рішення, які стануть обов’язковими тільки через деякий час.
1,6-літровий двоциліндровий двигун Giulia був еволюцією 1,3-літрового 4-циліндрового, і він виділявся своїми випускними клапанами з натрієвим охолодженням.
Дизайн Giulia був також революційним. Компактний, з пропорційними обсягами і унікальним стилем. Низька передня частина і усічена задня частина були натхненні аеродинамікою. «Спроектований вітром», говорилося в рекламі про запуск. Завдяки інноваційним розробкам, виконаним в аеродинамічній трубі, Cx у Giulia був незвичайним для свого часу: всього 0,34. Автомобіль був надзвичайно успішним: його продажі склали понад 570 000 екземплярів (в три рази більше, ніж у Giulietta). Giulia стала італійським символом.
Відвідувачі музею Alfa Romeo в Арезе знайдуть кімнату, присвячену Alfa Romeo в світі кіно. Тут багато ролей на прославлених автомобілях, але Giulia – безперечна зірка багатьох “поліцейських” фільмів, зроблених в той період – який починався як «B-movie», і пізніше ставали культовими фільмами. У цих фільмах, де «охоронці і злодії» кидають виклик один одному, Giulia часто є автомобілем і тих, і інших.
Турин, 20 травня 2020 р.
